Saturday, May 11, 2013

My First Experience

Assalamualaikum/Selamat sejahtera


Homaigad, ini entry pertama aku di Tahun 5. Memang tak percaya. Rasa macam sekejap je belajar ni. Baru je tahun 1 tengok-tengok dah masuk tahun 5. Masa berlalu dengan pantaskan. Blog aku takde nak menyajikan benda panas. Cukup hanya di facebook jelah. Komen mengenai pru-13..emm, entahlah banyak sangat cerita yang aku dapat,ada yang bercanggah ada yang tidak. Tapi, secara keseluruhan yang aku dapat simpulkan..kalau benarlah keputusan pru ni hasil daripada sabotaj, penipuan dan ahli spr yang tidak telus, moga Allah tunjukkan kepada mereka semua ke jalan yang benar. Semua ini takkan kekal lama. Rakyat akan terus bangkit. Pasal ni tak syok sangat sebenarnya kalau nak dibandingkan dengan pengalaman kali pertama mengundi. Huih,excited sangat. Kalau uolls semua nak tahu akulah antara orang yang terawal booking tiket nak balik mengundi. Yelah,sedangkan tiket balik raya cepat je habis inikan pulak tiket balik mengundi. Kewajipan sebagai rakyat Malaysia tu. Bila spr umum je tarikh pengundian, terus aku booking tiket online. Zaman canggih sekarang ni senang je xyah nak susah-susah pergi stesen bas yang jauh semata-mata nak beli tiket. Sampai je rumah, kakak aku bagitahu yang aku dapat claim duit tiket. Alhamdulillah rezeki aku,jimatlah sikit duit aku almaklumlah sekarang ni tengah kering sebab tunggu jpa tak masuk-masuk pun lagi. Dengan pihak mana yang aku claim duit tu biarlah rahsia.

Pagi 5 Mei, aku siap-siap nak pergi mengundi. Pergi naik motosikal dengan abang aku. Memang tak la aku nak naik kereta sebab konfem-konfem kat sana akan jam. Lama jugaklah nak tunggu turn. Sepatutnya kena semak dulu dekat kaunter semakan pastu akan dapat kertas yang tulis nombor saluran kita dan nombor siri. Tapi sebab terlampau ramai beratur sampai melimpah-limpah ke jalan raya, orang spr tu suruh pergi terus ke saluran mengundi dengan syarat dah konfem saluran masing-masing. Bijak jugak abang ni sebab ofkos la orang semua dah tahu sebab konfem diorang dah semak kat internet ataupun sms sebelum datang. Aku dapat saluran 3 di mana saluran tu khas untuk orang muda-muda hehehe. Bila tiba turn aku, aku terus masuk. Bagi kad pengenalan dan abang tu baca kuat-kuat. Mesti penatkan guna suara nanti tak pasal-pasal boleh dapat hoarseness of voice kekeke...Pastu gerak sebelah,ade akak pulak yang tukang calit dakwat kekal. Rasa macam tengah buat manicure je.. Orang sebelah dia bagi kertas undi dan aku apa lagi terus ambik pergi ke tempat memangkah. Waktu pegang pen tu tiba-tiba tangan aku menggelatar tak tahu kenapa. Mungkin sebab risau takut aku buat undi rosak. Rugi jelah aku balik jauh-jauh tup-tup buat undi rosak. Dah selesai tu, aku lipat dan masukkan ke dalam peti undi. I'm DONE!! Yahoo!! Balik rumah benda yang pertama aku buat lepas disuruh abang aku adalah cuci dakwat kat jari. Pakai sabun cuci pinggan je terus hilang tak serupa dengan apa yang diberitahu spr. Kekdahnya dakwat kekal. Aku rasa pakai dakwat printer lagi kekal.

Malam tu pulak stay up sampai pukul 2 semata-mata nak tahu keputusan pru. Lambat giler keluar result. Alhamdulillah, negeri aku masih kekal dibawah pemerintahan kerajaan Pas. Syabas buat semua rakyat kelantan. BN berjaya membentuk kerajaan persekutuan buat sekali lagi walaupun jumlah parlimen yang dimenangi tak sebanyak pru 12.

Teringin nak makan cupcake ^_^

No comments:

Post a Comment